Zpět na přehled příspěvků

Aktuality, Odborné články

Grafomotorika

Nastupují Vaše děti do školy? Bojíte se, že společně učivo nezvládnete? Bylo by pro Vás lepší, aby dítě bylo na tento přechod připraveno a vše probíhalo s úsměvem na tváři a v pohodě?

Pokud jste si alespoň na jednu z těchto otázek odpověděli ANO, tak nácvik grafomotoriky je přesně pro Vás.

Grafomotorika, také jinak označována jako psaní nebo písemný projev, je souhrn všech pohybů a pohybových aktivit, které se uskutečňují během provádění jakékoli grafické činnosti (psaní, kreslení, rýsování, malování, obkreslování, …). Tyto pohyby se rozvíjí individuálně v průběh života. Při postupném zkoordinování rukou a očí dochází ke stále větší motivaci dítěte něco tvořit nebo ztvárnit. Dítě poté začíná objevovat všechny možné nástroje a pomůcky, díky kterým je schopno se kreativně vyjádřit. Kvalita tohoto projevu se v průběhu dětství zdokonaluje, dojde k uvolnění ruky a soustředěnosti na činnost, dítě tedy prožívá uspokojení.

Mimo samotný grafický projev do grafomotoriky spadá i úchop nástroje (pera, tužky, štětce, …), pomocí kterého konkrétní činnost provádíme. Držení psacího nástroje se může jevit jako úplně běžná a lehká věc, ale pro někoho to tak vůbec být nemusí. To, abychom udrželi tužku v ruce, vyžaduje aktivitu drobných svalů ruky, kterým ke správnému úchopu dopomůže ještě souhra očí a používané ruky.

Jako je potřebné při psaní správně uchopit pero, tak musíme zaujmout i správnou pozici těla, kterou přizpůsobujeme dané grafomotorické aktivitě. Nejčastěji to bývá sed, stoj, leh na břiše a na zádech. Celková poloha těla totiž ovlivňuje pohyblivost a stabilitu horní končetiny, kterou při aktivitě využíváme.